Olejki eteryczne w terapii traumy

Co sprawia, że ludzie zachowują zdrowie mimo stresujących doświadczeń życiowych?

Niektórzy ludzie są bardziej podatni na traumę niż inni. Kluczowym czynnikiem decydującym o tym, czy człowiek pozostaje zdrowy pomimo różnego rodzaju stresujących doświadczeń życiowych, takich jak strata, rozwód i inne traumatyczne wydarzenia, jest stopień spójności jego systemu.

Spójność to “stopień, w jakim osoba potrafi pozostać sobą pod presją” (Aaron Antonovsky) lub też: stopień, w jakim osoba nie jest przytłoczona tym, co się dzieje.

Na stopień spójności wpływają trzy czynniki:

Osoby o wysokim poziomie spójności szukają rozsądnych rozwiązań lub pomocy; osoby wewnętrznie niespójne zachowują się chaotycznie (walka lub ucieczka) lub zastygają (zamrożenie).

Ma to związek z twoim nastawieniem , czy jesteś bardziej podatny na traumę. Trauma może tworzyć emocjonalne bariery, które utrudniają nam życie, nawet kilkadziesiąt lat później. Dzieje się tak dlatego, że po traumie zaczynamy łączyć siebie i swoje przekonania na temat tego, kim jesteśmy, z emocjami, które ta trauma w nas wyzwala.

Czy można się uzależnić od traumy?

Traumatyczne przeżycia powodują uwalnianie hormonów stresu (kortyzolu), które przełączają nas w “tryb ucieczki”. Możemy uzależnić się od tych hormonów jak od narkotyków (w pewnym sensie tak jest).

Kiedy mamy wiele doświadczeń, które wyzwalają tę samą emocję, nie tylko oswajamy się z nią jako przekonaniem “ja”, ale także uzależniamy się od hormonu, który ciało wydziela w tym momencie, a następnie nieświadomie szukamy lub tworzymy więcej doświadczeń w naszym życiu, w których ponownie wyzwalamy tę emocję.

Jeśli w dzieciństwie regularnie doświadczamy poczucia winy lub wstydu, możemy przywiązać je do naszej tożsamości i w dorosłym życiu szukać doświadczeń, które pozwolą nam ponownie poczuć te uczucia.

Chociaż te emocje nie są stanami “dobrego samopoczucia”, skojarzyliśmy je z naszą tożsamością i dlatego wierzymy, że te emocje są integralną częścią naszej istoty.

Jak olejki eteryczne mogą pomóc w leczeniu traumy?

Olejki eteryczne mają bezpośredni wpływ na układ limbiczny mózgu. Naukowcy dowiedli, jak zapachy wpływają na reakcję mózgu. Aktywują one podwzgórze, przysadkę mózgową, hormony ciała i układ limbiczny.

Układ limbiczny łączy lewą i prawą półkulę oraz ośrodki dobrowolnego i mimowolnego układu nerwowego i często ulega dysregulacji po urazie. Zapachy są przetwarzane w układzie limbicznym, ewolucyjnie najstarszej części mózgu. W układzie limbicznym mieszczą się nasze emocje, uczucia seksualne, pamięć i uczenie się. Znajduje się tam również amygdala. Jest to część mózgu, która aktywuje naszą reakcję walki i ucieczki. Kiedy ludzie doznają traumy, ta część mózgu jest najbardziej dotknięta.

Olejki eteryczne są katalizatorem uzdrawiania z perspektywy energetycznej umysłu i ciała.

Same olejki eteryczne nie są w stanie rozwiązać dla nas problemu traumy.

To dzieło jest w naszych rękach!

Rodzaje terapii traumy

PSYCHOTERAPIA

Psychoterapia, zwana też terapią rozmowną, pozwala ci mówić o swojej traumie i przechodzić przez proces zdrowienia. Ważne jest znalezienie odpowiedniego terapeuty, ponieważ tylko w ten sposób można zbudować pełną zaufania relację, która pozwoli ci się otworzyć i podzielić. Terapia jest męcząca i normalne jest, że bezpośrednio po niej czujesz się gorzej, ale powinieneś czuć się jak po intensywnym treningu.
Olejki eteryczne mogą być cenną pomocą w radzeniu sobie z tym problemem.

TERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA

CBT jest formą terapii behawioralnej. Nauczysz się rozpoznawać zachowania i postawy, które mają negatywny wpływ na twoje życie. Następnie będziesz pracować nad zastąpieniem tych negatywnych postaw pozytywnymi i będziesz mógł zastosować te nowe umiejętności w swoim codziennym życiu.

Jeżeli podczas terapii osiągnąłeś pozytywny stan umysłu, może on zostać skojarzony z zapachem danego olejku eterycznego. Pomiędzy sesjami wąchanie zapachu może pomóc ci w radzeniu sobie ze stresującymi sytuacjami.

TERAPIA PRZETWARZANIA POZNAWCZEGO

CPT jest często pierwszym wyborem w leczeniu traumy, zwłaszcza w przypadku długotrwałych skutków traumy z dzieciństwa u dorosłych. Podobnie jak CBT, CBT pomaga nauczyć się nowych, bardziej pozytywnych sposobów radzenia sobie z przekonaniami i emocjami związanymi z traumą.

Te nowe sposoby radzenia sobie z problemami mogą zostać przywrócone dzięki olejkom eterycznym.

DIALEKTYCZNA TERAPIA BEHAWIORALNA

Podobnie jak inne formy terapii traumy, dialektyczna terapia behawioralna ma na celu lepsze regulowanie emocji. Ta forma terapii okazała się skuteczna w pomaganiu osobom z myślami samobójczymi. Pomaga nauczyć się nowych umiejętności, które pomogą ludziom zmienić niezdrowe zachowania.

DESENSYTYZACJA I REPROCESSING RUCHU GAŁEK OCZNYCH (EMDR)

W terapii EMDR koncentrujesz się na traumie, będąc jednocześnie stymulowanym wizualnie. Aktywowane są myśli, uczucia i doznania fizyczne, a stymulacja pomaga zredukować emocje i reakcje fizjologiczne na traumę. Negatywne myśli związane z traumą mogą zostać przetworzone na bardziej pozytywne i akceptujące przekonania. Również w tym przypadku olejki eteryczne mogą być bardzo dobrze wykorzystane jako wsparcie.

TERAPIA GRUPOWA

Terapia grupowa jest przydatna, ponieważ pokazuje, że nie jesteś sam ze swoimi problemami. We wspierającym i bezpiecznym środowisku członkom grupy łatwiej jest opowiedzieć swoje historie i pomóc innym w przetworzeniu ich traumy.

Aby stworzyć spokojną i przyjemną atmosferę, można użyć dyfuzora w pokoju i odpowiednich olejków eterycznych.

BRAINSPOTTING

Terapia Brainspotting odkrywa traumę, negatywne emocje i ból fizyczny. Terapeuta kieruje twoje spojrzenie za pomocą wskaźnika. Kierunek, w którym ludzie patrzą, może wpływać na ich uczucia. Brainspotting pomaga zidentyfikować czynniki wyzwalające traumatyczne wspomnienia lub negatywne emocje i może być bardzo dobrze wspierany przez aromaterapię.

MEDYCYNA KOMPLEMENTARNA I ALTERNATYWNA WOBEC TRAUMY

Terapie CAM mają szczególne zalety: wymagają mniej rozmów i ujawniania informacji niż psychoterapia i nie niosą ze sobą takiego ryzyka skutków ubocznych jak metody farmaceutyczne.

Oto kilka przykładów:

  • Akupunktura
  • Ćwiczenia oddechowe
  • Medytacja
  • Relaksacja
  • Progresywne techniki relaksacyjne
  • Tai-Chi
  • Joga
  • Terapia z udziałem zwierząt
  • Inteligentna suplementacja

Wspierające olejki eteryczne

Olejki eteryczne mogą być używane do wspomagania procesu leczenia i promowania samoleczenia. Specjalne mieszanki olejków i przykładanie ich do określonych punktów (punktów akupunktury) na ciele pomagają uspokoić system nerwowy i zharmonizować energię.

  1. Bergamot: Bergamotka od dawna jest stosowana jako środek pomocniczy w terapiach łagodzących niepokój i lęk. Ma oczyszczający wpływ na zablokowane uczucia i ograniczające systemy przekonań, budzi poczucie nadziei i zachęca do dzielenia się swoimi uczuciami z innymi.

  2. Tangerine:
    Badania wykazały, że olejek eteryczny z mandarynki ma właściwości uspokajające i łagodzące stany lękowe. Potrafi zmienić najczarniejsze nastroje i zaprasza do ponownego przeżycia radości i spontaniczności dzieciństwa.
  3. Rose (Roos): Olejek różany jest jednym z najpopularniejszych olejków eterycznych używanych przez terapeutów jako wsparcie w leczeniu niepokoju, żałoby, ataków paniki, szoku i depresji.
  4. Roman Chamomile (Roomse Kamille)Rumianek może być stosowany jako uzupełnienie terapii, które leczą niepokój, zmartwienia, drażliwość i depresję. Może zwiększyć poczucie wewnętrznego spokoju i zadowolenia. Pomaga oderwać się od bezsensownych zajęć, które wypełniają nasze życie, dzięki czemu możemy się bardziej skupić na satysfakcjonującej pracy.
  5. Clary Sage (Scharlei): Szałwia muszkatołowa pomaga uspokoić emocje po wybuchu gniewu. Daje odwagę, by zobaczyć prawdę i zachęca do pozostania otwartym na nowe pomysły i perspektywy.
  6. Sandalwood (Sandelhout)Drzewo sandałowe pomaga w różnego rodzaju technikach relaksacyjnych, takich jak medytacja, uważność i modlitwa . Jest używany od czasów starożytnych ze względu na swoją potężną zdolność do uspokajania umysłu. Może pomóc ci przekroczyć twoje obecne systemy przekonań.
  7. Vetiver: Jeden z najbardziej uziemiających olejków, wetiwer pomoże Ci poczuć się bardziej zakorzenionym w życiu. Jest wsparciem dla wszelkiego rodzaju pracy nad samoświadomością.
  8. Lemongrass (Citroengras)Trawa cytrynowa pomaga ci iść naprzód, zaakceptować zmiany i zaangażować się w uzdrowienie .
  9. Ylang Ylang: Ylang Ylang pomaga Ci przetworzyć sprawy z serca i uzdrowić emocjonalne urazy. Pomaga połączyć się ze źródłem radości, które pochodzi z wewnątrz.
  10. Geranium: Geranium pomaga odzyskać zaufanie do świata i innych ludzi. Przywraca wiarę w życie i w dobroć innych.
  11. Lavender (Lavendel)Lawenda zwalcza lęk przed byciem widzianym i słyszanym . Lawenda pomaga w szczerej i otwartej komunikacji.
  12. Black Pepper (Kardemom)Zdejmując maskę i próbując zrozumieć uczucia i zachowania, pozwalamy naszym prawdziwym myślom i emocjom wypłynąć na powierzchnię i umożliwić przepływ wzrostu. Pieprz czarny jest również stosowany w celu zmniejszenia głodu substancji uzależniających.
  13. Frankincense (Wierook)Kiedy uda ci się połączyć ze swoją prawdą, możesz przyjąć swój prawdziwy cel w świecie i przestać kierować się ego.
  14. Juniper Berry (Jeneverbes)Jest to szczególnie przydatne , gdy ktoś opiera się głębokiemu zanurzeniu w duszy, które jest niezbędne do uzdrowienia. Zamiast uciekać lub chować się przed nieznanym, Juniper Berry pomaga sięgnąć głębiej i wyciągnąć wnioski.

Jak używać olejków eterycznych do wspomagania terapii traumy

  • Uspokojenie ciała: Aby uspokoić reakcję organizmu na stres i aktywować przywspółczulny stan “odpocznij i straw”, nanieś kroplę olejku u podstawy czaszki, nad sercem, po wewnętrznej stronie nadgarstków i za uszami.
  • Uwalnianie emocji: Aby uwolnić emocje , zastosuj olejek eteryczny na małym palcu u nogi lub na zewnętrznej stronie stopy od kostki do palca.
  • Redukcja stresu: Nadnercza uwalniają hormony stresu: kortyzol i adrenalinę. Aby przywrócić równowagę ciała i uspokoić wydzielanie hormonów stresu, zastosuj olejek eteryczny na nadnercza (z tyłu ciała, jedna pięść od dolnego żebra w górę)
  • Poprawa snu: Silne reakcje na bodźce mogą zakłócić rytm okołodobowy i sen. Może to powodować uczucie “zmęczenia i podenerwowania”. Aby poprawić jakość snu, możesz zastosować olejki eteryczne na czubku głowy, z tyłu czaszki i nad uszami.
  • Poczucie bezpieczeństwa: nerki są tradycyjnie uważane za siedzibę odwagi i siły woli. Aby zmniejszyć niepokój i zwiększyć poczucie bezpieczeństwa, siły i odwagi, olejki eteryczne są aplikowane na obszar nerek.
  • Atmosfera relaksu i uzdrowienia: Użyj olejków eterycznych w swoim dyfuzorze, kiedy chcesz stworzyć uspokajającą atmosferę.
  • Wspieraj organizm: Używaj olejków eterycznych w kapsułkach wegetariańskich jako inteligentnego suplementu. Najlepiej najpierw zasięgnąć porady specjalisty od olejków eterycznych.

Co możesz zrobić teraz, aby stworzyć więcej pokoju w swoim życiu?

Jest kilka prostych rzeczy, które możesz już teraz wprowadzić w swoje życie, aby stworzyć więcej pokoju w swoim życiu:

  • Nawiąż kontakt z naturą ( spaceruj po lesie (kąpiele leśne) i pozwól, by naturalne światło padało na twoją skórę każdego dnia).
  • Zmniejsz głośność (twój system jest już przeciążony, unikaj niepotrzebnych bodźców)
  • Przytulaj i obejmuj (przytulaj swoich bliskich i głaszcz swoje zwierzęta, żeby uwolnić endorfiny i oksytocynę).
  • Uziemienie (użyj koca obciążającego, chodź boso)
  • Wypoczynek (poświęć czas na pielęgnację siebie, wybierz zajęcia, które odżywiają twoją duszę).
  • Otrząśnij się (poruszaj ciałem, żeby rozładować nagromadzoną energię, np. tańcząc, skacząc na trampolinie, biegając itp.)
  • Terapia zimnem (zimne prysznice lub kąpiele w lodzie zwiększają zdolność organizmu do samoleczenia)
  • Zdrowe odżywianie (masz pełną kontrolę nad swoją energią życiową)
  • Śpij dobrze (postaw sobie za cel spanie 8 godzin, aby dać ciału czas na odpoczynek i wyleczenie).

Przekonasz się, że nie jest to liniowy proces zdrowienia, ale raczej wyboista droga ze wzlotami i upadkami. Ważne jest, by ucząc się radzenia sobie z uczuciami, stworzyć sobie poczucie bezpieczeństwa. Stwórz odpowiednią przestrzeń i czas na opłakiwanie strat związanych z traumą. Jeśli rozwiniesz nowe poczucie własnej wartości i na nowo określisz siebie, podejmiesz niezbędne kroki w kierunku samostanowienia i wolnego życia. Zasługujesz na to. Jesteś tego wart.

Shopping Cart