ADHD jako supermoc, jak olejki eteryczne mogą wspierać osoby z ADHD?

Czy wiesz, że z ADHD możesz zrobić coś, czego większość ludzi nie potrafi?

„Twój mąż ma ADHD. Oznacza to, że jako jego żona zostałaś poproszona o ułożenie swojego życia w taki sposób, aby on mógł lepiej funkcjonować. Nie może tego zrobić sam. On cię potrzebuje. Pamiętam, jak patrzyłem na bardzo młodą terapeutkę i myślałem: „Czy została wyrwana z nocnika? Jak może ułożyć więcej siana z mojej i tak już pełnej listy rzeczy do zrobienia? Pewnie zobaczyła, że ​​nie jestem szczęśliwa i zacisnęła zęby. Potem powtórzyła to ponownie, tylko wolniej.
Spojrzałem na mojego męża. Trzymał ręce na kolanach i patrzył na czubki butów. Kiedy poczuł na sobie moje spojrzenie, spojrzał na mnie. I łącze we mnie odwróciło się. Wszelki opór opadł. „W porządku”, powiedziałem, „jak sobie z tym poradzimy?”.

Jest duża szansa, że ​​jesteś neurotypowy. Oznacza to, że możesz funkcjonować neurologicznie w sposób, który ułatwia określenie, co jest ważne. Jeśli masz kilka zadań, możesz określić, które z nich są najważniejsze, a także możesz je wykonać w kolejności ważności. Ponadto zazwyczaj będziesz w stanie wykonać te zadania, na które tak naprawdę nie masz ochoty. Robisz też różne rzeczy, ponieważ rozumiesz, że ktoś inny uważa to za ważne (rodzice, nauczyciel, szef, partner). Po prostu dlatego, że możesz to przezwyciężyć, że nie masz do tego odpowiedniej motywacji, ale że trzeba to zrobić teraz. „W końcu ktoś musi to zrobić”, prawda?!

Wtedy dość trudno jest współpracować z kolegą, który nie może tego zrobić. Albo mieszkać z partnerem, który „zawsze o wszystkim zapomina”. Lub posiadanie dziecka, które nigdy nie chce samodzielnie odrabiać lekcji, uczyć się lub chodzić do szkoły.
Jednym z nich jest zatem – a wraz z wami wiele innych „neurotypowych” ludzi – bardzo szybko ocenia tych „leniwych” ludzi z ich „zdezorientowanymi” ludźmi i dlatego lubi zakładać negatywną intencję za ich zachowaniem. Bo po prostu nie możesz zrozumieć, jak to możliwe, że ktoś po wielokrotnych przypomnieniach nadal czegoś nie kończy.

Czy można się zatem dziwić, że osoby z ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi lub też formą neuroróżnorodności) zwykle mają słabą samoocenę i często cierpią z powodu depresji i lęku przed porażką? Można winić za to „system” lub „społeczeństwo”, w którym żyjemy i gdzie sprawy muszą być zakończone w określony sposób i często na dłuższą metę. Ale to nie jest główny winowajca nieszczęścia ludzi neuroróżnorodnych. Winowajcami jest niestety większość ludzi w naszym społeczeństwie, neurotypy, ze wszystkimi (wstępnymi) osądami i oczekiwaniami. Ludzi, którzy swoją miarą stawiają osoby, które funkcjonują neurologicznie w zupełnie inny sposób niż większość. Dzieje się tak często, ponieważ nie wiemy wystarczająco dużo o ADHD.

Ktoś z układem nerwowym ADHD nie jest w stanie wykorzystać idei ważności lub nagrody do rozpoczęcia i pomyślnego wykonania zadania. Niezdolność do wykorzystania znaczenia i nagród w celu uzyskania motywacji ma wpływ na życie osób z ADHD na całe życie:

  • Osoby z ADHD nie pasują do standardowego systemu szkolnego, który opiera się na powtarzaniu tego, co inna osoba uważa za ważne i istotne.
  • Osoby z ADHD nie prosperują w standardowej pracy, która płaci ludziom za pracę nad tym, na czym zależy komuś innemu (mianowicie szefowi).
  • Osoby z ADHD są zdezorganizowane, ponieważ prawie każdy system organizacyjny opiera się na dwóch rzeczach – ustalaniu priorytetów i zarządzaniu czasem – w których osoby z ADHD nie są dobre.
  • Osoby z ADHD mają trudności z wyborem między alternatywami, ponieważ wszystko ma jednakowe znaczenie. Dla nich wszystkie alternatywy wyglądają tak samo.

Terapia dla osób z ADHD stara się wyrównać pole gry neurologicznej za pomocą leków, aby osoba z ADHD miała skupienie uwagi, kontrolę impulsów i zdolność do bycia spokojnym w środku. Jednak leki ADHD często nie wystarczają. Osoba może przyjmować odpowiednie leki we właściwej dawce, ale nic się nie zmieni, jeśli nadal będzie podchodzić do zadań ze strategiami neurotypowymi.

Układ nerwowy ADHD reguluje uwagę i emocje w wyjątkowy i szczególny sposób, który bardzo różni się od układu nerwowego osób bez neuroróżnorodności. Ma to również wiele pozytywnych stron. Nie mówimy więc o uszkodzonym lub wadliwym układzie nerwowym. Słowo „zaburzenie” jest więc tutaj całkowicie nieodpowiednie. Układ nerwowy ADHD działa doskonale, z własnym zestawem zasad.
Czy wiesz, że osoby z ADHD często doświadczają problemów w szkole z jednej strony, ale czy zazwyczaj są to osoby z wyższym IQ niż przeciętne? Używają również wyższego IQ w inny sposób niż ludzie neurotypowi. Są w stanie poradzić sobie z problemami, z którymi borykają się inni, wymyślając rozwiązania, których nikt inny nie widział. Od tego czasu dowiedziałem się, że ludzie z ADHD rodzą się z rodzajem „supermocy”. I na to też chciałbym rzucić światło!

Jeśli osoby neurotypowe mają zakres uwagi 0-10, można powiedzieć, że ktoś z ADHD ma jeden z 0-5 i jeden z 12-20! Ponoszą porażkę w okolicach 5-10, ale w wieku 12 lat właśnie wtedy szaleją! „Normalos” nigdy tam nie dotrą.

Osobom z ADHD nie brakuje uwagi. Jednak zwracają zbyt dużą uwagę na wszystko. Mają na głowie cztery lub pięć rzeczy naraz, co powoduje, że zwracają niekonsekwentną uwagę. Dodaj niemożność wyboru, które wyzwanie zasługuje na pierwszeństwo i voila! To stwarza problem.

Od braku skupienia do super skupienia

Każdy z ADHD wie, że może dostać się „w strefę” kilka razy dziennie. Wtedy są nadmiernie skoncentrowani na tym, co przyciąga ich uwagę! Będąc w strefie, nie mają żadnych ograniczeń, a deficyty funkcji wykonawczych, które mogły mieć przed wejściem do strefy, znikają. Często działają nawet na niezwykłym poziomie! Osoby z ADHD wiedzą, że są inteligentne i inteligentne, ale nigdy nie mogą być pewne, że ich umiejętności pojawią się, gdy będą ich potrzebować. Fakt, że objawy i upośledzenia pojawiają się i znikają przez cały dzień, jest znakiem rozpoznawczym ADHD. To dość frustrujące.

Osoby z ADHD wchodzą do strefy głównie dlatego, że są zainteresowane lub zaintrygowane tym, co robią. Można również powiedzieć, że mają układ nerwowy oparty na zainteresowaniach. Może to więc wydawać się niewiarygodne lub samolubne. Układ nerwowy ADHD chce robić to, co lubi. Dlatego prokrastynacja jest niemal powszechną niepełnosprawnością u osób z ADHD. Chcą wykonać swoją pracę, ale nie mogą rozpocząć, dopóki zadanie nie stanie się interesujące, wymagające lub pilne. Większość osób z układem nerwowym ADHD może zaangażować się w zadanie, jeśli zadanie jest pilne – na przykład termin „zrób lub zgiń”.
Osoby z ADHD również dostają się do strefy, gdy zostaną zakwestionowane lub wrzucone do konkurencyjnego środowiska. Czasami ich uwagę przykuwa nowe lub ciekawe zadanie. Jednak nowość jest krótkotrwała i po pewnym czasie wszystko się starzeje.

Jeśli masz ADHD, pozytywne podejście do wyzwania jest najlepszą rzeczą, jaką możesz dla siebie zrobić. Zamiast skupiać się na tym, gdzie się nie udaje, zastanów się, jak dostać się do strefy. Zacznij spisywać, w jaki sposób dostajesz się do strefy. Miej ze sobą notatnik lub użyj smartfona, aby zrobić to w tej chwili. Po pewnym czasie zbierzesz kilka technik, o których wiesz, że działają na ciebie.

Zapytaj siebie:

  • Jak to możliwe, że jestem teraz w strefie?
  • W jakich okolicznościach mi się udaje?
  • Kiedy odniosę sukcesy w moim obecnym życiu?
  • Czy jestem w strefie, bo jestem zaintrygowany? Jeśli tak, to co, konkretnie w tym zadaniu lub sytuacji, mnie intryguje?
  • Czy to dlatego, że czuję wyzwanie? Jeśli tak, to co w tej sytuacji uwydatnia moje poczucie rywalizacji?
  • Możesz to również zrobić razem jako rodzic dla dziecka lub z nim. Zadawaj dziecku pytania, jeśli widzisz, że jest całkowicie pochłonięte grą lub aktywnością. W ten sposób Twoje dziecko może lepiej poznać swój układ nerwowy, a tym samym lepiej dostrzec swoje mocne strony. Pomoże to również Tobie jako rodzicowi widzieć swoje dziecko w lepszym świetle, a tym samym zapewnić lepsze wsparcie.

Nie można zmienić osoby z ADHD w osobę neurotypową. NIGDY nie będą funkcjonować jak reszta świata. Im szybciej się z tym pogodzisz, tym lepiej.

Byłbym szalony, gdybym powiedział tutaj, że możemy leczyć ludzi z ADHD, pozwalając im powąchać olejek eteryczny. To naprawdę nieprawda! Ale możemy użyć olejków eterycznych, aby pomóc komuś z ADHD.

Jak olejki eteryczne mogą wspierać osoby z ADHD?

Aromaty szybko i silnie łączą się z Twoim układem nerwowym i emocjami. Wąchając określony aromat możesz wpłynąć na swoje emocje! W ten sposób możesz również połączyć określone aromaty z sytuacją i swoim odczuciem w tej sytuacji.

To właśnie robimy, gdy np. proponujemy małym dzieciom rytuał „pójścia do łóżka”.

Włącz dyfuzor w swoim pokoju 30 min przed snem. Za każdym razem z tym samym aromatem. Wkrótce układ nerwowy nawiązuje połączenie, że po odczuciu tego aromatu następuje odpoczynek. Ten sam aromat może pomóc ci lepiej się wyłączyć wieczorem lub zrelaksować się w stresującej sytuacji w ciągu dnia.
Możesz oczywiście zrobić to również w innych sytuacjach i używać go bardzo wygodnie dla siebie: załóżmy, że pewna czynność (rysowanie, słuchanie muzyki, chodzenie) może łatwo wprowadzić Cię w strefę. Następnie połącz tę czynność z konkretnym olejkiem, który lubisz w swoim dyfuzorze lub daj 1-2 krople do ręki lub użyj olejku w kulce na skórze i wdychaj i rób to za każdym razem, gdy wykonujesz tę czynność.
W ten sposób możesz łatwiej dostać się do strefy, a może nawet uprzyjemnić nieprzyjemne zadanie. To także pomysł na częstsze przechodzenie na inne aromaty, aby pobudzić poczucie „nowości”, co może Cię zmotywować.

Pobudzenie i wybuchy emocjonalne w ADHD

Istnieje wiele cech ADHD, które utrudniają radzenie sobie z gniewem. Być może najsilniejsze są osłabione funkcje wykonawcze i zmniejszone zahamowanie, prowadzące do pochopnych reakcji na frustrację i zniecierpliwienie. Osoby z ADHD odczuwają również emocje intensywniej niż osoby neurotypowe, co powoduje, że nadmiernie reagują na sytuacje lub doświadczenia, na które większość ludzi rozsądnie zareagowałaby. Kiedy połączysz słabe umiejętności pamięci roboczej, typowe dla osób z ADHD, z impulsywnością emocjonalną, osoba może nie mówić właściwych rzeczy lub podejmować właściwych działań, gdy jest sfrustrowana lub zła. Dodaj do tego słabą samoocenę i niewystarczającą ilość snu, a zrozumiesz, dlaczego osobom z ADHD trudniej jest regulować swoje emocje lub „trzymać się” dłużej w określonej emocji.

Dopamina jest substancją chemiczną w mózgu, która odgrywa rolę w regulacji funkcji poznawczych, pamięci, motywacji, nastroju, uwagi i uczenia się. Poziomy dopaminy mogą wpływać na nastrój, uwagę, motywację i ćwiczenia. Dopamina reguluje również mózgowy system nagrody, a jej poziom wzrasta w mózgu, gdy dana osoba doświadcza czegoś przyjemnego. Osoby z ADHD mogą mieć wyższe stężenie transporterów dopaminy w mózgu. Transportery te usuwają dopaminę z komórek mózgowych. Jeśli w obszarze mózgu jest więcej transporterów, robią to zbyt szybko, dając dopaminie mniej czasu na działanie. Może to spowodować gwałtowny spadek poziomu dopaminy.
Objawy niskiego poziomu dopaminy obejmują utratę przyjemności z rzeczy, które kiedyś uważałeś za przyjemne, brak motywacji i apatię, trudności w podejmowaniu decyzji i regulację snu.

Ze względu na brak dopaminy osoby z ADHD są bardziej wrażliwe na spożywanie słodkich i słonych przekąsek, ponieważ wywołują one uczucie „satysfakcji”.
Można argumentować, że ludzie z ADHD są „zaprogramowani chemicznie”, aby szukać „więcej”. Na przykład spożywanie węglowodanów powoduje zastrzyk dopaminy w mózgu. Chęć odczuwania „sytości” może prowadzić do objadania się.
W rezultacie osoby z ADHD mogą być bardziej podatne na nadwagę.

3 najważniejsze wskazówki, jak zapobiegać otyłości u osób z ADHD:

  • Jedz kilka mini posiłków w ciągu dnia (wypas), aby zapewnić źródło ciągłej stymulacji, która może zmniejszyć uczucie niepokoju u osób z ADHD.
  • Zapobiegaj impulsywnemu jedzeniu, tworząc „środowisko do jedzenia”, które promuje zdrowe odżywianie. Oznacza to pozbywanie się z domu chipsów, czekolady i innych przekąsek, które zachęcają do objadania się, jednocześnie zaopatrując się w pożywne posiłki i przekąski, które wymagają niewielkiego przygotowania. Świetnym wyborem są półtłuste paluszki mozzarelli, jajka na twardo, jogurt, batony proteinowe, suszone owoce, orzechy i nasiona, jabłka i pomarańcze.
  • Dzięki regularnym ćwiczeniom dorośli z ADHD mogą zwiększyć podstawowy poziom dopaminy i noradrenaliny, pobudzając wzrost nowych receptorów w niektórych obszarach mózgu, dalej regulując uwagę i zmniejszając pokusę zwiększania dopaminy poprzez jedzenie.

Najważniejsze mikroelementy dla osób z ADHD

Stosowanie suplementów diety zmienia zasady gry. Przyjmowanie większej ilości składników odżywczych jest ważne dla każdego, niezależnie od tego, czy jest to neurotyp, czy nie. Można znaleźć wiele różnych badań i niemal wszędzie można przeczytać wniosek, że widać sprzeczne dowody na skuteczność suplementacji. Jednak dokładnie tego bym się spodziewał. Czemu? Ponieważ nie ma dwóch takich samych ciał!

Dwie osoby z objawami ADHD mogą mieć różne niedobory żywieniowe. Mogą również inaczej reagować na suplementację ze względu na różnice w ich genetyce i układach trawiennych. Mogli otrzymać inną formę tego samego suplementu. W rzeczywistości zareagują różnie na suplementy w zależności od ilości stresu, którego doświadczyli, gdy je zażyli.

To utrudnia leczenie ADHD składnikami odżywczymi, jeśli szukasz wspólnego protokołu, który działa dla wszystkich.

To pokazuje, dlaczego, jeśli nie mają czasu lub wiedzy na zindywidualizowane podejście, lekarze zwykle nie doradzają w sprawie składników odżywczych jako narzędzia leczenia. Ale to nie znaczy, że nie da się tego zrobić.

Osoby z ADHD, podobnie jak osoby neurotypowe, mogą skorzystać z naturalnych składników odżywczych, które wspierają równowagę emocjonalną.

Być może nawet ważniejsze dla osób z ADHD jest wybór naturalnego wsparcia, ponieważ deficyty oprócz funkcji neurologicznej (dys) mogą powodować jeszcze większą drażliwość.

Istnieje wiele różnych mikroelementów, które zostały przebadane w badaniach.
Witamina B12 en kwas foliowy są niezbędne do produkcji noradrenaliny, serotoniny i dopaminy. Norepinefryna i serotonina to neuroprzekaźniki w mózgu, które wpływają na wzorce zachowań psychicznych i nastroje.

Ook żelazo, witamina B3 i witamina B6 może pomóc w zwiększeniu poziomu dopaminy.

Suplementy diety kwasy tłuszczowe omega-3, inozytol i N-acetylocysteina wszyscy wykazali poprawę w zakresie objawów dysregulacji emocjonalnej.

Probiotyki, Ginkgo Biloba, Kurkuma, Oregano olej, magnez, witamina D wszystkie mają pozytywny wpływ na metabolizm dopaminy. Również Żeń-szeń może zwiększać poziom dopaminy u ludzi, zwłaszcza u osób z ADHD, ale potrzebne są dalsze badania.

Czy wszystkie te tkaniny trzeba kupować osobno? Nie, to może być znacznie prostsze! doTERRA's Lifelong Vitality Package to kompleksowy, codzienny suplement diety, który zapewnia naszemu organizmowi dodatkowy zastrzyk na całe życie.

Skład każdej z trzech części pakietu Lifelong Vitality odpowiada konkretnym aspektom naszych potrzeb żywieniowych.

MicroPlex VMz to zbilansowana formuła 22 niezbędnych witamin i minerałów. Jest to więc multiwitamina, która zapewnia odpowiednią równowagę bez przedawkowania. Ma również dobrze zbilansowaną kombinację minerałów, takich jak cynk, żelazo i selen.

xEOmega oferuje między innymi kwasy tłuszczowe omega-3, są to wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które są niezbędne do budowy komórek w organizmie.

Alfa CRS+ is doTERRAzastrzeżona mieszanka składników roślinnych wspomagających komórki. Mówiąc najprościej, jest to potęga adaptogenów, antyoksydantów i polifenoli roślinnych, które chronią organizm i wspierają kluczowe systemy komórkowe.

Moja rada to połączyć LLV z doTERRA's TerraZyme; są to enzymy, które pomagają uzyskać więcej z żywności i suplementów. Dlatego dobrym pomysłem jest przyjmowanie kapsułki Terrazyme z każdym posiłkiem, aby uzyskać jeszcze więcej składników odżywczych z pożywienia.

Niedobór składników odżywczych jest niewidocznym stresorem dla Twojego organizmu i układu nerwowego. Jeśli potrafisz to wyeliminować, to jesteś już duży krok dalej w kierunku spokojniejszego ja, w kierunku większej równowagi ze sobą.

Skład Twojego mikrobiomu może wpływać na wiele procesów zachodzących w Twoim ciele, a także z pewnością wpływać na Twój nastrój i zdolność radzenia sobie ze stresem. Wspomaganie PB+ to opatentowana formuła zawierająca błonnik prebiotyczny i sześć nici mikroorganizmów probiotycznych w unikalnej dwuwarstwowej kapsułce roślinnej.

Możesz zrobić solidne postępy, badając główne filary funkcjonowania organizmu i dodając składniki odżywcze, eliminując podrażniające pokarmy i poprawiając zdrowie jelit, aby je wspierać.

Substancje odżywcze mogą pomóc w ADHD.

 

Koszyk